Vroegsignalering bij schulden kan veel ellende voorkomen
Als gemeente werken we bij schulden volgens het principe van vroeg signalering.
Dat is belangrijk. Want hoe eerder we mensen kunnen helpen, hoe meer ellende we samen kunnen voorkomen. Maar hoe werkt dat dan precies, die vroeg signalering? Shirley Albus en Elma van Reenen van team Schuldhulpverlening zijn hier dagelijks mee bezig. Zij leggen dit graag uit.
Sinds dit jaar zijn woningcorporaties, zorgverzekeraars en energie- en waterleveranciers wettelijk verplicht om in een vroeg stadium bij de gemeente te melden dat rekeningen herhaaldelijk niet zijn betaald. In Hilversum komen soms wel 300 meldingen per maand binnen. Het is een wettelijke taak van de gemeente om inwoners met schulden te helpen. Dit noemen we vroeg signalering.
Op bezoek bij mensen met schulden
“Uit landelijk onderzoek blijkt dat mensen vaak lang wachten met hulp zoeken. Soms duurt dat wel vijf jaar. Dat komt bijvoorbeeld door schaamte, maar ook doordat mensen denken dat ze er zelf wel uitkomen. In die periode kan een schuld van duizend euro oplopen tot wel € 40.000. Om dat te voorkomen, gaan we langs bij mensen die schulden hebben.” Aan het woord zijn Elma van Reenen en Shirley Albus. Samen met collega Ron Minderman zijn zij bij de gemeente Hilversum binnen het team Schuldhulpverlening en Zelfstandigen verantwoordelijk voor de vroeg signalering. Zij gaan ook bij de inwoners langs. “Als iemand de huur niet meer kan betalen of als we zien dat er op meerdere gebieden rekeningen niet zijn betaald, dan kan het zijn wij bij u bezoek komen om hulp aan te bieden. Die hulp is vrijblijvend en kosteloos. We kijken onbevooroordeeld naar de situatie en zijn er niet om mensen te controleren of ergens toe te dwingen.”
Schuldhulpverlening is maatwerk
“We gaan in gesprek om te kijken wat mensen nodig hebben. Soms is een telefoontje naar de woningcorporatie nodig voor meer duidelijkheid. Soms is er langer hulp nodig op financieel gebied. We kijken breder dan alleen het financiële plaatje. De hulp kan heel verschillend zijn. Het kan zijn dat er maatschappelijke hulp nodig is. Of dat mensen met een laag inkomen gebruik kunnen maken van een minimaregeling. We helpen hen dan op weg.”
Dankbaar voor onze hulp
“Mensen die geholpen zijn, zijn dankbaar. Vaak lucht het al op om je verhaal te doen. Het is best moeilijk als je drie jaar in de schuldsanering zit. Maar het geeft wel rust en duidelijkheid. Je weet waar je het voor doet. Daarna is er de nazorg. De één kan na twee jaar weer gedeeltelijk zelfstandig budgetbeheer doen. De ander leert nooit goed met geld omgaan. We kijken dan naar andere opties. We willen echt voorkómen dat mensen opnieuw in zo’n situatie terechtkomen.”