Dit is waarom moderne auto's zo levenloos aanvoelen
Mensen zeggen dat alleen liefhebbers geven om stuurgevoel, maar dat is niet waar.
In bijna elk opzicht zijn nieuwe auto's beter dan ze ooit geweest zijn. Aandrijflijnen, vooral die van elektrische accu's, zijn krachtiger en efficiënter, wat het extra gewicht van die extra veiligheidsuitrusting helpt compenseren. Voertuigen zijn veel betrouwbaarder, zeker de eerste 100.000 kilometer, en zelfs goedkope auto's zijn uitgerust met een standaarduitrusting die voor bestuurders van enkele decennia geleden nog sciencefiction zou lijken.
Ze rijden beter, ze stoppen beter, dus alles is geweldig, toch? Het probleem is dat moderne auto's bijna altijd een beetje saai aanvoelen om in te rijden. Het probleem wordt groter naarmate je langer rijdt, zoals je zou verwachten, want de oorzaak is technologische vooruitgang, met name stuurbekrachtiging.
Wat is er gebeurd met het stuurgevoel?
Tijdens het grootste deel van het bestaan van de auto, was sturen volledig zonder hulp. De bestuurder draait aan het stuur, dat verbonden is met een stuurkolom die, via schakels en draaipunten en meestal een tandwiel, de voorwielen in beide richtingen doet draaien. Die opzet was geweldig voor de feedback, maar niet geweldig wat betreft de inspanning die nodig was om het stuur te draaien, vooral bij lagere snelheden.