IT-vaardigheid wordt een belangrijke competentie voor supportprofessionals

Geschreven door Redactie

De helft van de supportprofessionals zegt dat over vijf jaar IT-vaardigheid één van de belangrijkste competenties zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Schoevers, het opleidingsinstituut voor startende en ervaren managementsupportprofessionals, en Public Support, detacheerder voor secretaresses en projectondersteuners. Digitale vaardigheden zijn dus onmisbaar, maar supportprofessionals zijn niet bang dat hun baan gaat verdwijnen door digitalisering. Slechts elf procent verwacht dat zijn of haar baan op den duur gaat verdwijnen.

“In de wereld van flexibel werken is gebleken hoe belangrijk het voor ieder bedrijf is om de IT op orde te hebben”, stelt Marinel van de Velde, directeur TopSecretaresses Public Support. “Van supportprofessionals wordt dan ook steeds vaker verwacht dat zij daarin een rol kunnen spelen. Van het opzetten van Teams voor de hele organisatie tot het informeren van werknemers over een digitaliseringsproject. In deze digitale wereld is kennis van IT een onmisbare skill.”

Rob Rijbroek, directeur van Schoevers zegt “Om bij te kunnen blijven in ieder vakgebied, is het belangrijk dat werknemers de ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Of dit nu door middel van een cursus, interne training of opleiding is, het is noodzakelijk om kennis up-to-date te houden. De wereld staat immers niet stil, dus werknemers kunnen dat ook niet. Hier is ook een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd: geef jouw werknemers de juiste tools zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen.”

Een op de vijf professionals willen graag binnen vijf jaar naar een andere functie ontwikkelen. Als dit om een hogere functie gaat, dan vindt de helft dat een opleiding noodzakelijk is.

Onze Ambassadeurs