Sneller en beter passende hulp met ‘Begeleiding in de Wijk’
‘Begeleiding in de Wijk’ is een nieuwe manier van hulpverlenen: dichterbij, sneller en na een eenvoudige aanvraagprocedure. De gemeente startte in vier wijken een pilot om het te onderzoeken. Lukt het om mensen met een hulpvraag op een eenvoudigere manier goed te ondersteunen? Na anderhalf jaar heeft de pilot zijn succes bewezen en wordt ‘Begeleiding in de Wijk’ uitgebreid naar alle wijken van Hilversum.
Sommige inwoners hebben problemen bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, huiselijke relaties, wonen, financiën of werk. Het kan dan helpen om daar begeleiding bij te krijgen, zodat zij daarna weer zelf verder kunnen. Deze begeleiding kan worden aangevraagd via het Sociaal Plein, de huisarts of bijvoorbeeld de opbouwwerker in het buurthuis. Via hen komen vragen terecht bij het team dat ‘Begeleiding in de Wijk’ uitvoert. Er is één team per wijk. Dat team kent de weg in de wijk en kan gelijk aan de slag.
Eerder was het alleen mogelijk om begeleiding te krijgen na het verkrijgen van een indicatie. Dat duurde langer en leidde ook tot duurdere trajecten. Mensen kunnen nu sneller worden begeleid. Bovendien leidt het tot een betere beheersing van de zorgkosten voor de gemeente. Indicaties worden nog wel gebruikt als mensen intensieve begeleiding nodig hebben. Zo zorgen we ervoor dat alle inwoners de hulp krijgen die passend is bij hun situatie.
De gemeente werkt in dit project samen met zorg- en welzijnsaanbieders Versa Welzijn, MEE, Sherpa en Kwintes. Samen geven zij deze nieuwe werkwijze vorm. Op basis van wat zij in de praktijk tegenkomen en door goed te luisteren naar de cliënten en de professionals, wordt de aanpak verder verbeterd. Inwoners geven in de eerste peilingen aan dat ze blij zijn met de praktische oplossingen die hen worden geboden. De hulpverleners vertellen dat zij deze nieuwe werkwijze prettig vinden, omdat zij direct aan de slag kunnen in plaats van te moeten wachten op de procedure.
Karin Walters, wethouder Zorg en Welzijn: “Uit de ervaringen die zijn opgedaan, blijkt dat ‘Begeleiding in de Wijk’ in een behoefte onder inwoners voorziet. Ze kunnen in hun directe omgeving gebruikmaken van zorg en ondersteuning en waarderen dat. Ook blijkt dat deze wijkgerichte aanpak een goede basis is voor de samenwerking van professionals en vrijwilligers in de wijk. Deze vernieuwende aanpak draagt bovendien bij aan een minder hoge stijging van de zorgkosten. Ik ben blij dat we deze vorm van ondersteuning nu ook in andere Hilversumse wijken gaan uitrollen.”
Het project loopt tot het einde van het jaar. De kwaliteit van de hulp, de cliënttevredenheid en ook de kosten worden doorlopend in de gaten gehouden. Daardoor kan tijdig worden bijgestuurd als dat nodig is en blijven we voortdurend leren en verbeteren.
Inwoners die hulp nodig hebben, kunnen een afspraak maken bij het Sociaal Plein van de gemeente.