Werkervaringsplaatsen kunstmatige intelligentie bij mediabedrijven

Geschreven door Redactie

RTL, NPO en Beeld en Geluid starten een proef om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de mediasector te stimuleren. Het moet de deelnemende mediabedrijven helpen om hun innovatiekracht te vergroten op het gebied van kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als Artificiële Intelligentie (AI).

Om dit mogelijk te maken zijn werkervaringsplaatsen gecreëerd waarin werkzoekenden videomateriaal beoordelen en voorzien van kenmerken (labels), zoals bijvoorbeeld racistisch of romantisch. Het project, dat woensdag 3 maart is gestart, is een samenwerking met Regio Gooi en Vechtstreek, UWV, Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.

Voor de ontwikkeling van AI bij mediabedrijven zijn grote hoeveelheden goed gelabelde videofragmenten nodig. Het gaat om het labelen van beelden als bijvoorbeeld ‘gewelddadig’. Als mensen iets als gewelddadig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan via AI automatisch bepaald worden of er geweld voorkomt in de video. Dit kan dan aangegeven worden als waarschuwing. 

Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering.




Onze Ambassadeurs