Rabobankdochter Freo introduceert als eerste in Nederland ‘papierloos' lenen
Rabobankdochter Freo introduceert de mogelijkheid om compleet ‘papierloos' te lenen. Als eerste partij in Nederland heeft Freo geregeld dat -als de klant expliciet toestemming geeft- hij of zij compleet papierloos wordt geholpen. Met de app haalt de klant op een veilige wijze loongegevens, pensioengegevens en bankgegevens eenmalig op en geeft Freo toestemming om die eenmalig te gebruiken om een offerte te kunnen aanbieden. Door deze automatisering is er meer zekerheid dat de juiste data om een leenaanvraag te beoordelen wordt aangeleverd. Hierdoor is de kans op fouten minimaal en worden offertes sneller verwerkt.
Ron van Vliet, directeur van Freo: ‘Al 12,5 jaar zijn wij een verantwoordelijke en innovatieve online kredietverstrekker. Waarbij we het belangrijk vinden dat er bewuste keuzes worden gemaakt. Wel zagen wij een kans om het gehele aanvraagproces te verbeteren en vonden we dat dit veel beter kon. We hebben nu een proces ontwikkeld dat uniek is waardoor klanten nog beter worden geholpen.'
Eén app, geen rompslomp
In de Freo Aanlever App kan de consument zijn financiële gegevens aanleveren als hij een offerte wil aanvragen. Om een aanvraag zo goed mogelijk te beoordelen heeft Freo op grond van wet- en regelgeving verschillende gegevens nodig, waaronder gegevens over het inkomen en het pensioen. Deze documenten moesten tot op heden stuk voor stuk geüpload worden. Nu kan dat eenvoudiger. Met de app kan na toestemming van de klant op een veilige manier zijn persoonsinformatie ophalen en doorgeven aan Freo. Denk aan zijn of haar loongegevens bij het UWV of bankgegevens bij eventuele andere partijen. Maar ook aan pensioenoverzichten.
Van Vliet: ‘Wij ontzorgen de klant nu enorm. Voorheen leverde ongeveer 30% van de klanten in één keer de juiste stukken aan. In de andere gevallen moeten we dus contact zoeken om de juiste spullen aangeleverd te krijgen. Het kost de consument tijd om alle juiste papieren die nodig zijn voor een leenaanvraag te verzamelen. De kans op fouten is dan groot. In de praktijk zit de klant niet te wachten op nieuwe informatieverzoeken van ons. Deze innovatie scheelt enorm veel gedoe en zorgt voor een min of meer foutloos traject.'