Aanpak beheersing Coronavirus BEL-gemeenten en BEL Combinatie

Geschreven door Redactie

Het coronavirus en de bijbehorende kabinetsmaatregelen, hebben een grote maatschappelijke impact.

Door de rijksoverheid is aangegeven dat vanaf 1 juni maatregelen worden versoepeld.  

Er is sinds de persconferentie van 2 weken geleden hard gewerkt aan de voorbereidingen van de openstelling van de horeca per 1 juni. In deze raadsinformatiebrief willen we u informeren over onze werkwijze en uitgangspunten in deze ontwikkeling. 

Algemene regels Rijksoverheid per 1 juni 2020 

Restaurants, cafés, bioscoopzalen, concertzalen en theaters mogen open en binnen, maximaal 30 mensen ontvangen, exclusief personeel onder de volgende voorwaarden: 

1. Gasten moeten reserveren 

2. 1,5 meter afstand geldt  

3. Er vindt aan de voorkant een controlegesprek plaats om in te kunnen schatten of er risico’s zijn.  

Terrassen mogen per 1 juni open, onder de volgende voorwaarden: 

1. Iedereen zit aan een tafeltje 

2. 1,5 meter afstand geldt  

 

Werkwijze gemeente Blaricum 

- De burgemeester stelt onderstaande werkwijze en uitgangspunten vast 

- Deze werkwijze delen we met de horecagelegenheden. 

- De horeca dient een voorstel in op basis van door ons opgestelde formulieren. 

- Burgemeester toetst aan de hand van voorschriften, zoals openbare orde en veiligheid en informeren van omwonenden. 

- Voorafgaand aan 1 juni controleren we preventief per locatie of opstelling/plan van aanpak conform ingediend voorstel en voorschriften is uitgevoerd.  

- Blijkt tijdens de handhaving van de exploitatie dat er niet aan regels voldaan wordt, dan wordt het “three strikes you’re out” principe gehanteerd. 

  

Uitgangspunten/regels Blaricum: 

Hieronder staan de uitgangspunten en regels die in Blaricum gehanteerd worden ten aanzien van horeca/terras gerelateerde onderwerpen.  

Deze zijn voor een groot deel overgenomen uit het protocol van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Het KHN is geen wetgevende instantie en het protocol behelst dan ook richtlijnen voor de uitvoering van horeca en terrassen per 1 juni. Onze uitgangspunten zijn dus een combinatie van de KHN voorgestelde lijn, aangevuld of gewijzigd naar eigen oordeel van de burgemeester.  

Voor de Drank- en Horecawet, maar ook de uitwerking en toezicht op openbare inrichtingen (exploitatievergunningen) is de burgemeester het bevoegd gezag. 

 

Algemeen uitgangspunt hierbij is een pakket aan maatregelen om dit verantwoord te laten verlopen, waarbij de veiligheid van de klanten en de medewerkers voorop staat. Afstand houden en het vermijden van drukte is nog steeds het devies in deze intelligente start up fase. Dat is in ons compacte dorp een grote uitdaging, terwijl we ondernemers natuurlijk zoveel mogelijk tegemoet zouden willen komen, nadat zij 2,5 maanden de deuren verplicht hebben moeten sluiten.  

 

In de openbare ruimte moeten ook niet-bezoekers van de horeca zich veilig kunnen bewegen en zich aan de 1,5 meter maatregel kunnen houden, denk bijvoorbeeld aan het in rij staan bij onze winkelvoorzieningen. Daarom staan we vooralsnog geen uitbreiding van de terrassen in de openbare ruimte toe. We zien de periode van 1 juni tot 1 juli als een proefperiode waarbinnen we kunnen monitoren hoe het werken met de nieuwe Corona regels in de praktijk verloopt. Met de grote horeca dichtheid in ons dorp verwachten we dat er voldoende ruimte zal zijn voor spreiding van het horeca publiek over de diverse terrassen. Als alles goed verloopt zal het kabinet naar verwachting een verruiming toestaan vanaf 1 juli as. Bovendien wordt het steunpakket voor Horeca ondernemers vanuit het Rijk uitgebreid.  Zodra er meer duidelijk is over de maatregelen na 1 juli as zullen we ons opnieuw buigen over welke mogelijkheden dat voor de horeca biedt. 

 

Deze uitgangspunten en regels gelden vooralsnog vanaf 1 juni 12.00 uur tot 1 juli 2020. Waarbij er te allen tijde aanpassingen in kunnen worden gedaan, die onderhevig zijn aan landelijke, regionale en plaatselijke maatregelen. Dit geldt zowel voor verscherping als versoepeling van regels. 

 

Hygiëne en Triage 

• Bij binnenkomst moeten gasten de gelegenheid krijgen om hun handen te wassen of te ontsmetten met handgel en voordat je naar binnen mag of op het terras mag plaatsnemen, vindt er een controlegesprek plaats. 

 

• In dat gesprek wordt onder meer gevraagd of je de afgelopen 24 uur last had van hoesten, neusverkoudheid, koorts vanaf 38 graden of benauwdheidsklachten, of dat een huisgenoot van je dat heeft gehad. Het horecabedrijf kan gasten weigeren bij vermoeden van verkoudheid- en/of griepklachten. 

 

• Als het controlegesprek bij de ontvangst heeft plaatsgevonden, mogen medewerkers binnen 1,5 meter afstand aan tafel of aan de bar de bestelling opnemen, uitserveren en afruimen terwijl de gasten aan de tafel of bar zitten. 

 

• Als de gasten de gelegenheid hebben verlaten, moeten de tafels, stoelen en menukaarten grondig worden gereinigd. 

 

Aantal personen, tafels en zitplaatsen 

• Er mogen binnen in de horecagelegenheid maximaal 30 personen gelijktijdig aanwezig zijn. Dit is exclusief personeel.  

 

• Een horecagelegenheid met meerdere, reeds geheel van elkaar afgesloten zalen/horeca lokalen met een eigen ingang, geldt een maximum van 30 personen per zaal/lokaal. 

 

• Er is geen maximum aan het toegestane personen aan een tafel of per reservering, zolang zitplaatsen aan tafel conform de richtlijnen van 1,5 meter uit elkaar te staan en het maximum van 30 personen binnen niet wordt overschreden.  

 

• Aan een tafel met maximaal 4 zitplaatsen hoeven de personen aan deze tafel geen onderlinge afstand te houden van 1,5 meter. Voorwaarde is dat het controlegesprek heeft plaatsgevonden conform bovenstaande regels en de tafel wel 1,5 meter van de volgende tafel/zitplaatsen afstaat. 

 

• Het houden van 1,5 meter afstand geldt niet voor personen die tot één huishouden behoren. 

 

Communicatie 

• De nieuwe regels moeten zichtbaar zijn: 

o Op de terrassen 

o Bij alle ingangen van de horecagelegenheid 

o Binnen de horecagelegenheid 

Er wordt door de afdeling communicatie momenteel gewerkt aan een poster waarop de maatregelen komen te staan, zodat deze collectief gebruikt kunnen worden. Hierover ontvangen jullie nog bericht. 

Uitbreiden terras 

• Voor horeca ondernemers die op eigen grond terras willen realiseren/uitbreiden, is het uitgangspunt dat dit kan worden toegestaan, indien in ieder geval aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 

o De horeca ondernemer maakt hiervoor een plan van aanpak (zie hiervoor bijgaand formulier). 

o Er dient overleg te zijn geweest met direct omwonenden, dit dient te kunnen worden aangetoond aan de gemeente. 

o Er mogen geen (nood)uitgangen en vluchtroutes geblokkeerd worden. 

 

• Het gebruik van de openbare ruimte, dus buiten de huidige terrasgrenzen, voor uitbreiding of realiseren terras wordt vooralsnog niet toegestaan.  

 

Terrasoverkapping 

• Verzoeken tot het plaatsen van tijdelijke terrasoverkappingen worden per aanvraag getoetst, uitgangspunt hierbij is dat het wordt toegestaan, indien in ieder geval aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 

o Er dient overleg te zijn geweest met direct omwonenden over de eventuele overkapping, dit dient te kunnen worden aangetoond aan de gemeente. 

o Er mogen geen (nood)uitgangen en vluchtroutes geblokkeerd worden. 

o De tent/overkapping voldoet aan de brandveiligheidseisen en er moet op locatie een brandveiligheidscertificaat dan wel tentboek aanwezig zijn. Aan de voorwaarden (wijze van bevestiging, handelswijze weermonitoring etc.) in het tentboek moet uiteraard worden voldaan. 

o Het moet een tent/overkapping zijn zonder “zijwanden”. 

• De uitstraling van de overkapping zal ook worden getoetst, of deze het aanzicht van het pand niet onevenredig verstoort.   

• Sport- en verenigingskantines blijven dicht tot 1 september. Terrassen behorende bij deze kantines blijven vooralsnog dicht tot die tijd. 


Onze Ambassadeurs