Automobilisten betalen meer dan afgesproken door extra bpm
In tegenstelling tot de belofte van het kabinet verloopt de overgangsperiode naar een nieuwe meetmethode voor de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s niet budgetneutraal voor consumenten. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van KPMG in opdracht van de BOVAG en RAI Vereniging.
Zo heeft de overgangsperiode van de NEDC (New European Driving Cycle) naar de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) nu al vele honderden miljoenen euro’s aan extra bpm gekost.
De schatkist incasseert vanaf de definitieve invoering jaarlijks 200 miljoen extra inkomsten dankzij de nieuwe meetmethode, constateert KPMG in het op maandag verschenen onderzoeksrapport Automobilisten hebben veel te veel betaald.
Nieuwe waarde teruggerekend naar oude waarde
De WLTP is een testprocedure die dichter bij de werkelijkheid staat en de verouderde, in de jaren tachtig opgestelde NEDC gaat vervangen. De WLTP werd op 1 september 2017 ingevoerd, maar omdat vóór die datum geïntroduceerde auto’s nog NEDC-gekeurd zijn, wordt sinds 1 september 2017 voor de bpm-heffing de WLTP-waarde teruggerekend naar een NEDC-waarde, ook wel de NEDC 2.0 genoemd.
Alle nieuwe auto’s moeten sinds 1 september 2019 WLTP-gekeurd zijn, maar deze waarde wordt voor de bpm nog teruggerekend naar NEDC 2.0. De WLTP-waarde voor de bpm-heffing geldt vanaf 1 julie 2020. Omdat de CO2-uitstoot onder de WLTP hoger uitvalt, worden de bpm-tabellen per datum aangepast.
Theoretisch zou deze NEDC 2.0 in de buurt moeten zitten van de oude NEDC 1.0-waarde, maar in de praktijk blijkt deze een stuk hoger te zijn, stelden BOVAG en RAI eerder. Dit is in strijd met de belofte van het vorige kabinet dat de overgang voor consumenten budgetneutraal zou verlopen, zeggen de brancheverenigingen. Door het huidige kabinet werd deze belofte overgenomen.
Kamerleden geschokt
Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, zegt: “Wat wij allemaal allang aanvoelden, is nu bittere waarheid gebleken. Afgelopen jaar zijn de automobilisten echt aangepakt met een veel te hoge belasting.”
Inmiddels heeft van Eijck de Kamerleden geïnformeerd. Een deel van hen is volgens hem geschokt, maar hij vraagt zich af wie op zal komen voor de automobilist.