ACM beboet webwinkel voor onduidelijke informatie op website

Geschreven door Redactie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete op aan www.boomfietsen.nl, een website die fietsen verkocht. De ACM heeft het bedrijf beboet voor het onjuist informeren van zijn klanten. Zij ontvingen onvoldoende informatie over de manier waarop zij hun aankoop konden annuleren en over de kosten die zij moesten betalen als zij hun aankoop terugstuurden. Ook was het niet duidelijk op welk moment je precies een aankoopverplichting aanging. Hiervoor heeft de ACM een boete opgelegd van 50.000 euro.


Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Webwinkels moeten hun klanten volledig en juist informeren over hun rechten als zij online iets kopen zoals een fiets. Zodat zij weten wat het betekent als zij hun aankoop annuleren en het product terugsturen. Deze informatie is van groot belang voor het vertrouwen van consumenten die online aankopen doen.” 


Duidelijke informatie voor klanten 

Voor webwinkels gelden strenge regels voor de manier waarop zij hun klanten moeten informeren over hun producten, de prijs en de manier waarop de aankoop tot stand komt. De informatie op de website is immers het enige waarop de consument zich kan baseren bij zijn aankoop. Over de website www.boomfietsen.nl ontving de ACM diverse klachten. De webwinkel informeerde zijn klanten niet duidelijk en begrijpelijk over de manier waarop zij hun aankoop binnen de bedenktijd konden annuleren. Ook was de website niet duidelijk over het bedrag dat consumenten moesten betalen voor het terugsturen van de bestelde fiets. Ook werd niet duidelijk vermeld dat de consument een betalingsverplichting aanging op het moment dat hij op de knop ‘bestelling plaatsen’ drukte.


De eigenaar van boomfietsen was eerder actief met fietsenwebsites Bikedepot.nl, Actie-fiets.nl en Onze-fiets.nl. Hij heeft deze websites destijds na interventie van de ACM aangepast. Hij was dus op de hoogte van de regels toen hij de website Boomfietsen.nl lanceerde.

Onze Ambassadeurs