5 feiten die je niet wist over Doritos
We hebben allemaal wel eens die oranje gekleurde vingertoppen ervaren. Hoe gezondheidsbewust je ook bent, je weet dat er altijd een tijd en een plaats is voor Doritos.
Of het nu midden in de nacht bij een benzinestation is tijdens een roadtrip of bij de automaat in je kantoor wanneer de hunkering toeslaat, deze goedkope tortillachips lijken decennium na decennium een weg naar ons leven te vinden. Hier zijn vijf rare feiten die je niet wist over Doritos.
1. Funky AF-smaken bestaan in Aziatische landen.
Terwijl Amerikanen zich tegoed doen aan nacho-kaas en pittige zoete chili, snakken Doritos-consumenten in Azië naar funky smaken zoals wasabi-mayo, roerbak, boter en sojasaus, gebakken kip, biefstuk, sesamkip, krab en yuzu. Met meer dan 100 smaken van Doritos op de markt, is het moeilijk te geloven dat nacho-kaas nog steeds op nummer één staat.
2. Doritos zijn uitgevonden in Disneyland.
Doritos begonnen in Disneyland en gaven de kaasachtige tortillachip een magische boost. Het concept werd geboren in een restaurant in Frontierland genaamd Casa de Fritos, geopend door Frito-Lay-oprichter Elmer Doolin. Het restaurant besloot de oude tortillachips te bakken in plaats van ze weg te gooien en ze te bedekken met allerlei kruiden.
3. Doritos hebben de ruimte bereikt.
In 2008 schreef Doritos geschiedenis door de eerste stap van het Verenigd Koninkrijk te zetten in de richting van communicatie met de ruimte. De advertentie van 30 seconden werd gedurende een periode van zes uur uitgezonden door krachtige radars in het Europese ruimtestation EISCAT. Laten we zeggen dat er buitenaardse wezens kunnen zijn die van Doritos dromen.
4. Doritos waren de eerste tortillachips die landelijk werden verkocht.
Zonder Doritos zouden tortillachips niet op de voorgrond staan van alle snacks. Deze kaasachtige driehoeken waren de eerste tortillachips die nationaal werden vrijgegeven voor massaproductie. De nacho-kaassmaak debuteerde in 1974 en veranderde voor altijd het chipspel.
5. Het recept veranderde in 1992 om de consument een betere adem te geven.
In de begintijd stonden Doritos bekend om het geven van een intense adem aan consumenten. In 1992 veranderde Frito-Lay het recept om elke vorm van gênante geur te elimineren die zou ontstaan na het eten van de chip, wat meer kaas en minder knoflook betekende. De chip die we vandaag kennen is een veel tammere versie van de originele creatie. Bedankt voor je steun, Frito-Lay.