Toyota geeft uitleg over zijn EV-batterijstrategie en toont nieuwe SUV's

Geschreven door Redactie

Het gaat om alles van een kleine crossover tot een elektrische supercar.

Ondanks het feit dat Toyota een pionier was op het gebied van hybride auto's, slaagde het er niet in die kennis en ervaring te vertalen naar een sterk portfolio van batterij-elektrische voertuigen. Hoewel het bedrijf in het begin van het afgelopen decennium samenwerkte met Tesla, is het recentelijk gaan lobbyen bij regeringen om de strategie voor het koolstofarm maken van auto's af te zwakken in plaats van BEV's op de markt te brengen. Maar die situatie lijkt te gaan veranderen - tenminste wat betreft de presentatie van een sterkere line-up van volledig geëlektrificeerde producten door het bedrijf.

Vorige week hield de autofabrikant in Tokio een briefing om meer details te bespreken over zijn BEV-plan. "Specifiek zijn we van plan om 30 batterij EV-modellen uit te rollen tegen 2030, wereldwijd een volledige line-up van batterij EV's aanbieden in de passagier en commerciële segmenten," zei Toyota president Akio Toyoda.

Toyota wil tegen die tijd 3,5 miljoen BEV's per jaar verkopen en pronkte met een hele reeks EV-concepten, waarvan er naar eigen zeggen in de komende paar jaar veel op de weg zullen verschijnen.

Toyota's eerste moderne BEV zal de bZ4x crossover zijn - denk aan een elektrisch alternatief voor de best verkochte RAV4. Toyota houdt vast aan de bZ-benaming - Beyond Zero - voor andere BEV's, waaronder een compacte SUV en een kleine crossover die Toyoda omschreef als "een kleine batterij-EV met een comfortabel interieur, ontworpen met het oog op Europa en Japan". Toyoda zegt dat de kleine BEV een bereikefficiëntie van 125 Wh/km (5 mijl/kWh) zou moeten hebben.




Onze Ambassadeurs