Realiseren fietstunnel Maartensdijkseweg

Geschreven door Redactie

Het college vraagt de gemeenteraad een krediet te verstrekken voor het realiseren van een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Maartensdijkseweg. Dit is één van de onbewaakte spoorwegovergangen op het spoortraject Utrecht-Hilversum die in het kader van de veiligheid wordt opgeheven. De kosten hiervoor worden gelijk verdeeld tussen ProRail en de gemeente Hilversum, zoals afgesproken in een intentieovereenkomst uit 2018. De gemeente Hilversum heeft in de programmabegroting 2020 een bedrag opgenomen van € 1.100.000,-- voor het realiseren van een ongelijkvloerse spoorkruising in de Maartensdijkseweg.

In de fietstunnel, ontworpen door aannemer BAM Infra Nederland, is naast de passage voor fietsers en voetgangers, ook ruimte voor ruiters (”paard aan de hand”). Het Goois Natuurreservaat kan van de tunnel gebruikmaken voor het vee, dat weidt in de begrazingsgebieden aan beide zijden van de spoorlijn. De tunnel maakt het ook mogelijk de natuurgebieden te “ontsnipperen”: door het aanbrengen van een soort geleiding kunnen doelsoorten zoals ree, das en kleinere zoogdieren ook gebruikmaken van de tunnel.

Uitvoering

Op dit moment worden de benodigde onderzoeken uitgevoerd en de vergunningen voor de bouw aangevraagd. Vanwege de onveiligheid van de huidige overweg wil ProRail die zo snel mogelijk opheffen. Als alles meezit kan de fietstunnel onder het spoor in augustus 2022 worden gebouwd. Dan rijden er enkele dagen op het traject Utrecht-Hilversum geen treinen vanwege werkzaamheden aan het spoor in Hilversum door het project HOV in ’t Gooi. Mocht dat niet lukken, dan is de eerstvolgende mogelijkheid om een treinvrije periode te krijgen in 2023.

Gedachtegoed DOEN

ProRail, de gemeente Hilversum en BAM Infra Nederland werken in dit project intensief samen, naar analogie van het gedachtegoed van het project DOEN van Rijkswaterstaat. DOEN gaat voor maximale klantwaarde en eerlijk geld voor eerlijk werk. Door in bouwprojecten beter met elkaar samen te werken. Tussen opdrachtgevers en marktpartijen, maar ook met beheerders en stakeholders in de omgeving. Door te werken vanuit de bedoeling achter bestaande regels. Logisch nadenken en alleen doen wat zinnig is. En door te leren en bestaande lessen te delen met anderen, om zo bij te dragen aan een structurele verandering in de bouwsector.

Fietsrondje Hilversum

De Maartensdijkseweg maakt onderdeel uit van het fietsrondje Hilversum, een recreatief fietsrondje door de natuurgebieden om Hilversum. Aan de zuid-oostzijde van Hilversum ontbreekt er nu nog een schakel tussen de Huydecopersweg en de Maartensdijkseweg. Met de bouw van de fietstunnel onder het spoor en het te realiseren fietspad in het Plan Huydecopersweg is er straks een mooie fietsverbinding tussen de Soestdijkerstraatweg en de Utrechtseweg.

Programma NABO

ProRail voert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) uit. Het doel is om alle niet actief beveiligde overwegen op het reizigersnet die openbaar toegankelijk zijn op te heffen, te beveiligen of aan te passen. Hoe minder overwegen, hoe veiliger het is. Overwegen zijn gevaarlijk en worden door het toenemende trein- en wegverkeer steeds gevaarlijker.

In de gemeente Hilversum betreft het twee onbewaakte overwegen op het spoortraject Utrecht-Hilversum: de overweg aan de Maartensdijkseweg en de overweg aan het Lambert Veenspad. Beiden zijn gesitueerd in het Laapersbos dat in eigendom en beheer is bij het Goois Natuurreservaat. De overweg aan het Lambert Veenspad is in november 2019 opgeheven. Met de bouw van de fietstunnel aan de Maartensdijkseweg komt ook op deze locatie een eind aan een onveilige situatie.








Onze Ambassadeurs