Bedrijven maken het expres moeilijk om online op te zeggen

Geschreven door Redactie

Online een abonnement afsluiten is makkelijker dan er weer vanaf komen. Dat is geen toeval, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Bedrijven maken het namelijk expres onnodig moeilijk om een abonnement online op te zeggen, blijkt uit onderzoek van de toezichthouder.

Negen bedrijven die abonnementen op kranten, tijdschriften en loterijen verkopen gingen volgens ACM in de fout. Om welke bedrijven het gaat, wil de toezichthouder niet zeggen.

Bij sommige bedrijven was het helemaal niet mogelijk om online op te zeggen. Bij anderen werd het zo moeilijk gemaakt dat het makkelijker was om te bellen. En dat was precies waar de bedrijven op hoopten, want tijdens zo'n telefoongesprek is de kans groter dat iemand die wil opzeggen dit uiteindelijk toch niet doet omdat hij of zij een mooi nieuw aanbod krijgt.

En dat mag niet, want de regels voor het afsluiten van een abonnement zijn duidelijk: je moet het op dezelfde manier kunnen opzeggen, als dat je deze hebt afgesloten. Wie dit online doet, moet dus ook online weer kunnen opzeggen, aldus ACM.








Onze Ambassadeurs