Zó klinkt Hilversum: Vanaf vandaag heeft onze stad een eigen tune
Wat is hét geluid van Hilversum? Die vraag is vandaag beantwoord, want de winnaar van de Hilversum Tune is bekend. Uit 31 deelnemers is door de vakjury de muziek van Lars Koehoorn, Ward Reijmerink en Mitchell de Feijter gekozen als de signature sound van Hilversum. Wij vroegen de winnaars hoe zij het winnende deuntje hebben gemaakt
“Lars, Mitchell en ik komen alle drie uit een totaal verschillende muzikale hoek, maar we werken veel samen in de Wisseloord Academy” vertelt Ward. "We hebben die verschillen laten samenkomen in de tune, zoals in Hilversum ook verschillende werelden samenkomen. Dat maakt de tune zo krachtig. De opbouw met het orkestrale thema dat overgaat in een energiek refrein staat symbool voor de levendige stad midden in de rust van het groen. We maken een reis langs verschillende Hilversumse elementen, zoals het geluid van de NOS, de wereld van het Metropole Orkest, de dancemuziek van Spinning Records en de urban vibe vanuit de Wisseloord Studio’s.”
De Hilversum Tune is onderdeel van een bredere campagne en een initiatief van Hilversum marketing. Eerder dit jaar schreef de organisatie een prijsvraag uit voor het bedenken en produceren van een muzikaal geluidsfragment dat symbool staat voor de stad Hilversum. “Hilversum is de mediastad van Nederland. Er zijn hier veel bedrijven die een rol bedrijven spelen op het gebied van het maken, registreren en uitzenden van muziek, media en geluid, zoals bijvoorbeeld tijdens het afgelopen Eurovisie Songfestival. Ook is er veel muzikaal talent in Hilversum. We hebben veel producers, dj’s en het Metropole Orkest. In Hilversum zijn wereldberoemde tunes bedacht, maar de stad had geen eigen tune”, licht Carlijn Bolt van Hilversum Marketing toe. Het doel van de campagne was om inwoners te informeren en trots te laten zijn op producties, media en muziek die in Hilversum bedacht is en de wereld over gaat.
Maar waar moet zo’n tune dan aan voldoen? Allereerst moet de muziek op de één of andere manier symbool staan voor Hilversum”, zegt Bolt. “De verschillende elementen van de stad moeten er in zitten. Dus niet alleen de media, maar ook de dynamiek van de stad midden in het groen. Ook hebben we gekeken naar creativiteit of het geluid eigentijds is en of de melodie herkenbaar is, dat is heel belangrijk.”
De winnaars werden vandaag bekend gemaakt in beroemde Wisseloord Studio’s. Samen met wethouder Gerard Kuipers (Economie en Media) en juryvoorzitter Wilco Witte (directeur Poppodium De Vorstin) en juryleden Rob Jager (Reaubeau) en Malik Berrabah (Wisseloord Studio’s) hebben de winnaars in studio 1 voor het eerst de winnende track ingezet. Wilco Witte vindt het een eigentijdse track die goed past bij Hilversum: “We hebben met de jury unaniem gekozen voor de Hilversum Tune van Lars, Mitchell en Ward omdat hun track een authentiek geluid heeft en er een heel herkenbare melodie in zit. Het is een eigentijdse productie met een mooie flow aan energie.”.
In de toekomst zal de tune op verschillende plekken blijvend te horen zijn. Bijvoorbeeld als intro voor Hilversumse podcasts en films. Maar ook als achtergrondmuziek tijdens events en hij wordt op woensdagen gespeeld door de beiaardier van het Raadhuis. Wil je daar niet op wachten? Dan kun je het fragment beluisteren. Ward: ‘Ik hoop vooral dat de tune echt herkend gaat worden als de HilversumTune. Dan is het voor mijn part écht geslaagd.