Plan NPO: Opsporing Verzocht en Radar minder vaak op TV

Geschreven door Redactie

Radar en Opsporing Verzocht trekken al jaren miljoenen kijkers, maar die kijkers zijn te oud en dat is geen goed nieuws voor adverteerders. Dus komen deze programma's, ondanks hun nuttige functie, minder vaak op de buis, zo is het plan van NPO 1.

Radar komt 14 keer minder voorbij. De 24 afleveringen die overblijven moeten een jonger publiek trekken. “Dat besluit viel ons heel rauw op het dak,” zegt Antoinette Hertsenberg, al 26 jaar presentator van Radar. Zij vreest dat er ook zal worden gemorreld aan het budget.

Anniko van Santen, al 16 jaar het gezicht van Opsporing Verzocht zegt: “We moesten al terug van drie kwartier naar dertig minuten en nu was er ook opeens sprake van dat we in de zomer minder afleveringen zouden maken. Gelukkig is de politie daarvoor ook in actie gekomen. Je kunt niet alle zaken in de zomer oppotten en ze dan in het najaar gaan bespreken.”

Door de kortere zendtijd worden nu minder zaken behandeld. “Dat vinden we heel erg, want in 40 procent van de zaken worden aanhoudingen verricht. Maar we hebben wel tijd nodig. Een moord kun je niet oplossen in drie minuten”. 

Onze Ambassadeurs