Hilversumse jeugd in beweging door online Voetbalacademie
Met de online Voetbalacademie hopen de Bink buurtsportcoaches in Hilversum de jeugd toch in beweging te krijgen. In samenwerking met zes Hilversumse voetbalclubs zijn ze dit online-initiatief gestart. Een jaar lang kunnen jonge voetballiefhebbers aan de slag om hun voetbalkwaliteiten te verbeteren, maar vooral om actief te blijven.
“Ons doel is de jeugd aan het bewegen te krijgen. Op een kwalitatief goede manier”, stelt Kristel van Ekelenburg, coördinator buurtsportcoaches Bink. Morgen komt het eerste filmpje online.
De opzet van de Voetbalacademie is duidelijk. Iedere cyclus duurt vier weken (tenzij er vijf donderdagen zijn in de maand). Zo eindigt de maand altijd met een challenge. In de drie weken ervoor wordt er gewerkt aan de techniek of aan passen en trappen. Volgens buurtsportcoach Danny de Heus, die de contacten heeft gelegd met de voetbalverenigingen en samen met zijn collega’s verantwoordelijk is voor de inhoud van de online-trainingen van de Voetbalacademie, zijn de oefeningen goed op pleintjes of een voetbalveld te doen.
In wekelijkse filmpjes verschijnen een clubtrainer en een aantal jeugdspelers van de desbetreffende vereniging. Zij doen de technieken en oefenvormen voor. De eerste reeks aan video’s is geschoten bij Victoria. De volgende in de rij is Altius. Alle zes clubs komen tweemaal een maand aan de beurt (een maand techniek en een maand passen en trappen), zodat dit project zeker een jaar gaat duren.
“We merken dat we positieve reacties krijgen van de jeugd”, aldus Van Ekelenburg. De buurtsportcoaches verzorgen al langer online-activiteiten. Een digitaal traject is tijdens de eerste lockdown van begin 2020 al begonnen. Zo was daar al de Voetbalacademie. Nu kwam de gemeente met het verzoek dit te gaan professionaliseren. Met hulp van de clubs ontstaat er ook meer samenhang en binding en op deze wijze komen de voetbalverenigingen ook onder de aandacht van de jongeren. Naast de deelnemende clubs zorgen Bink en de gemeente ook voor de wekelijkse online-verspreiding van de filmpjes. Dat doen zij via hun eigen social mediakanalen. Vanaf 7 januari verschijnt er elke donderdag een nieuwe video.