Hilversum klaar voor de toekomst

Geschreven door Redactie

Het college heeft gisteren een duidelijke routekaart voor de verdere ontwikkeling van het spoorgebied neergelegd, om van Hilversum een vitale stad met kansen voor alle inwoners te maken. Met behoud van het karakter van onze mediastad: niet bouwen in de natuur, en de karakteristieken van Dudok’s tuinstad en onze monumenten behouden.

“Verdere ontwikkeling van het spoorgebied biedt Hilversum veel kansen: meer banen, meer en beter betaalbare woningen en betere wegen en OV aansluitingen. Wat we op dit moment doen aan ontwikkeling van het spoorgebied is mooi, maar wij willen als college een extra stap zetten en deze kansen verzilveren voor onze inwoners nu en in de toekomst”, zegt wethouder Voorink.

Raadsvoorstel

Het college wil de reeds ingezette ontwikkeling van het spoorgebied (langs de drie treinstations) verder versterken, en de positie van het spoorgebied als sleutelgebied binnen de MRA kracht bij zetten. Hoe het spoorgebied er precies uit gaat zien, wordt nog niet beantwoord. Daarvoor worden de komende maanden verschillende strategieën voor de groei van het spoorgebied van Hilversum uitgewerkt, die in het najaar aan de raad worden voorgelegd. Het college heeft gisteren besloten de raad te vragen om haar hiervoor opdracht te geven. De strategie die in het najaar door de raad gekozen wordt voor ontwikkeling van het spoorgebied, zal een kader voor de omgevingsvisie zijn, die gaat over de toekomst van heel Hilversum. De ontwikkeling van de omgevingsvisie is nu tijdelijk stil gelegd door de coronacrisis, maar wordt dit najaar weer voortgezet.

Komende twintig jaar tussen 6.000 en 10.000 nieuwe woningen in de hele stad

De verschillende strategieën voor de groei van het spoorgebied van Hilversum die in het najaar aan de raad worden voorgelegd zullen variëren in bandbreedte. Voor de hele stad wil het college tussen 6.000 en 10.000 woningen gaan bouwen in de komende twintig jaar. In de huidige bestemmingsplannen is nog ruimte om de komende twintig jaar 3.000 tot 3.500 nieuwe woningen te bouwen. En dan is het op. Daarom wil het college een verdere ontwikkeling van het spoorgebied realiseren.

De toekomst van Hilversum: onze maatschappelijke opgave

We zien dat voor alle plannen die we maken – voor de verkeersoplossingen, sport, wijkcentra, scholen, zorg voor onze ouderen en Hilversum aantrekkelijk maken voor bedrijven – het uiteindelijk steeds op hetzelfde neerkomt: we hebben geen ruimte – want we willen niet de natuur in – en geen geld. Dit laat ons zien dat alles met alles samenhangt. Al onze plannen concurreren onderling met elkaar om ruimte en geld.

Een veelvoud aan trends en ontwikkelingen beïnvloedt gezamenlijk de toekomst van Hilversum. Het gaat om veranderingen op de woningmarkt, de arbeidsmarkt, een veranderende samenstelling van de bevolking, het verkeer, onze scholen, sport en zorg, en het klimaat.

We zien het verkeer van en naar Hilversum toenemen. De druk op onze wegen en het OV neemt steeds verder toe. Dat komt doordat er steeds minder Hilversummers in Hilversum kunnen werken.

Al jarenlang verliezen we in deze regio elk jaar banen. Voor dit moment is de daling gestopt, maar we hebben nu minder banen dan vóór de crisis van 2008. Als we blijven doen wat we nu doen, is de voorspelling dat we in de toekomst duizenden banen in de regio gaan verliezen, waarvan een belangrijk deel in Hilversum.

Het aantal inwoners in Hilversum groeit en de woningwaarde stijgt hard, nu al ruim drie ton. Er komen meer huishoudens bij dan we met de nu geplande woningbouw kunnen huisvesten. Woningen worden dus onbetaalbaar. En dat heeft allerlei effecten. Het wordt voor onze kinderen onbetaalbaar om hier een woning te vinden, of later terug te keren in Hilversum. Dat betekent iets voor als wij ouder worden. En de verwachting is ook dat de middenklasse uit Hilversum zal wegtrekken. We zien steeds meer verschillen ontstaan in de stad, terwijl we inclusief willen zijn: een stad voor álle Hilversummers.

Metropoolregio Amsterdam (MRA)

Wethouder Voorink: “Zonder hulp van buiten gaat Hilversum het tij niet keren. De gemeentelijke begroting is daarvoor niet toereikend. Hilversum kan én moet daarom aanspraak maken op de middelen vanuit het Rijk, via het netwerk dat daartoe toegang geeft: de Metropoolregio Amsterdam (MRA)”.

Aansluiting bij de MRA is noodzakelijk om de bereikbaarheid van Hilversum te versterken en een aantrekkelijke vestigingsstad te blijven voor bedrijven. Bovendien is extra Rijksgeld beschikbaar voor met name extra sociale en middenwoningen. Ook kan Hilversum zo gebruikmaken van de ervaring en deskundigheid bij MRA gemeenten, die grotendeels voor dezelfde uitdagingen staan.

In november van dit jaar beslist het Rijk definitief of de ingezette koers van de MRA (waarvan de sleutelgebieden een onderdeel zijn) doorgaat. Hilversum kan als sleutelgebied binnen de MRA de komende twintig jaar horen bij die gebieden en netwerken waarin door het Rijk geïnvesteerd wordt.

Omgevingsvisie 

Hilversum is meer dan het spoorgebied. Daarom is de gemeente vorig jaar een traject gestart om samen met de inwoners de omgevingsvisie voor de stad vast te stellen. Helaas is dit traject door de coronacrisis tijdelijk stil gelegd. In het najaar zal het participatietraject voor de omgevingsvisie weer voortgezet worden. De plannen voor verdere ontwikkeling van het spoorgebied maken daar deel van uit. Inwoners worden dan betrokken bij het maken van de omgevingsvisie en de verdere ontwikkeling van het spoorgebied.

Halverwege volgend jaar zal de raad een besluit nemen over de definitieve omgevingsvisie. Daarna wordt de omgevingsvisie samen met de inwoners verder uitgewerkt in zogenaamde omgevingsprogramma’s.

Onze Ambassadeurs