Lichte stijging vega-recepten in kerstmagazines
Het aandeel vega-recepten in de kerstmagazines van de Nederlandse supermarkten is dit jaar licht gestegen naar 42,2 procent.
Dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier, die alle recepten uit de kerstmagazines van elf supermarkten met elkaar vergeleek. ”Dit jaar bieden voor het eerst álle supermarkten opties voor vegetarische Kerstdagen,” zegt Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie.
De analyse van de kerstspecials geeft een gemêleerd beeld. Supermarkten die er vorig jaar positief uitsprongen, zoals Albert Heijn, Dekamarkt en Dirk, nemen duidelijk gas terug. Supermarkten die vorig jaar niet of nauwelijks zichtbaar waren met vega-recepten, laten zich juist gelden: Jumbo, Aldi, Lidl en Deen zetten allemaal grote stappen.
Kerstanalyse
Wakker Dier legde alle kerstspecials naast elkaar. Ieder recept werd geanalyseerd op basis van de aanwezigheid van vlees of vis. Op het dessert na zijn alle gangen meegenomen: van het ontbijt tot aan het hoofdgerecht. Opmerkelijk is dat de winst in het aandeel vegetarisch vooral wordt geboekt door een toename van de vega-recepten bij bijgerechten, brunch en high tea; 80 procent van de hoofdgerechten heeft nog altijd een vlees-basis.
Positieve trend
Wakker Dier signaleert een positieve trend. Het vega-aandeel in de supermarkten heeft vaste voet aan de grond gekregen. “Als je kijkt naar het verleden, is het glas meer dan halfvol,” zegt Hilhorst. “De maatschappelijke beweging naar ‘mínder vlees, méér vegetarisch, minder dierenleed’ is onbetwistbaar. Ook met de Kerstdagen.”
Keurmerk
Wakker Dier vindt het belangrijk dat er minder en beter vlees wordt gegeten, ook tijdens de feestdagen. Hilhorst: “Er wordt met kerst flink uitgepakt. Uitgebreide en luxe diners. Geef die liefde ook door aan de dieren en kies deze kerst voor meer groente en vlees met een keurmerk!”
Het aandeel vega-recepten in de kerstmagazines van de Nederlandse supermarkten is dit jaar licht gestegen naar 42,2 procent. Dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier, die alle recepten uit de kerstmagazines van elf supermarkten met elkaar vergeleek. ”Dit jaar bieden voor het eerst álle supermarkten opties voor vegetarische Kerstdagen,” zegt Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie.
De analyse van de kerstspecials geeft een gemêleerd beeld. Supermarkten die er vorig jaar positief uitsprongen, zoals Albert Heijn, Dekamarkt en Dirk, nemen duidelijk gas terug. Supermarkten die vorig jaar niet of nauwelijks zichtbaar waren met vega-recepten, laten zich juist gelden: Jumbo, Aldi, Lidl en Deen zetten allemaal grote stappen.
Kerstanalyse
Wakker Dier legde alle kerstspecials naast elkaar. Ieder recept werd geanalyseerd op basis van de aanwezigheid van vlees of vis. Op het dessert na zijn alle gangen meegenomen: van het ontbijt tot aan het hoofdgerecht. Opmerkelijk is dat de winst in het aandeel vegetarisch vooral wordt geboekt door een toename van de vega-recepten bij bijgerechten, brunch en high tea; 80 procent van de hoofdgerechten heeft nog altijd een vlees-basis.
Positieve trend
Wakker Dier signaleert een positieve trend. Het vega-aandeel in de supermarkten heeft vaste voet aan de grond gekregen. “Als je kijkt naar het verleden, is het glas meer dan halfvol,” zegt Hilhorst. “De maatschappelijke beweging naar ‘mínder vlees, méér vegetarisch, minder dierenleed’ is onbetwistbaar. Ook met de Kerstdagen.”
Keurmerk
Wakker Dier vindt het belangrijk dat er minder en beter vlees wordt gegeten, ook tijdens de feestdagen. Hilhorst: “Er wordt met kerst flink uitgepakt. Uitgebreide en luxe diners. Geef die liefde ook door aan de dieren en kies deze kerst voor meer groente en vlees met een keurmerk!”