NS: "Openhouden serviceloketten is te duur"

Geschreven door Redactie

De NS blijft van mening dat de servicebalies op de stations te duur zijn en daarom zouden moeten verdwijnen. Omdat reizigers hun informatie steeds meer online opzoeken, neemt het gebruik van de balies af.

Dat standpunt heeft de regiodirecteur Randstad van NS onlangs nog eens verwoord in een gesprek met de Lelystadse wethouder Luc Baaten. De politiek in Lelystad is net als die in Almere bezorgd over het mogelijk verdwijnen van het serviceloket in de stationshallen. In beide steden hebben de gemeenteraden moties aangenomen om de NS op andere gedachten te brengen. Lelystad en Almere hebben aangegeven dat de servicebalie belangrijk is voor mensen die digitaal minder handig zijn, zoals ouderen en laaggeletterden.

Regiodirecteur Irma Winkenius gaf in het gesprek aan dat de Raad van Bestuur van NS later deze maand een besluit neemt over het voortbestaan van de balies. Dat gebeurt na overleg met gemeenten, reizigersorganisaties en de ondernemingsraad. Maar in het gesprek met Baaten heeft zij duidelijk gemaakt dat het huidige systeem financieel niet langer haalbaar is. De balies worden te weinig gebruikt. Bij evenementen zet NS extra personeel in om de toeloop van reizigers in goede banen te leiden.

Baaten had ook aangevoerd dat de baliemedewerkers belangrijk zijn, omdat ze bij calamiteiten op het station kunnen bijspringen. Winkenius stelt dat dit niet hun taak is, maar die van de NS-medewerkers Veiligheid & Service. Die blijven actief op de stations.

Als de sluiting van de balies doorgaat, dan gebeurt dat niet eerder dan in 2022, zo heeft NS verzekerd.





Onze Ambassadeurs