Weespers krijgen nep-sms’jes en phishingmails van bank

Geschreven door Redactie

Afgelopen weken kwamen er in Weesp talloze nep-mails binnen van ABN AMRO, ING en Rabobank: veel Weespers dachten dat het echt om hun bank ging, maar het ging om nep-berichten van oplichters. 

Bij de Weesper Buurtwacht gonst het van de waarschuwingen. Zo werd een Weespse begin juli zogenaamd door ABN AMRO gebeld. Er zou een valse transactie gaande zijn en ze wilden dit graag samen met haar oplossen door in te loggen en alles na te lopen. Gelukkig trapte de persoon in kwestie hier niet in en heeft ze direct het nummer van het kantoor van haar bank gebeld. Daar meldden ze dat deze vorm van oplichting spoofing heet. 

Ook deze week is het raak. Veel Weespers ontvangen een sms van iemand die zich voordoet als een medewerker van de Rabobank. In de sms staat dat hun pas verouderd is en dat ze een nieuwe pas kunnen aanvragen via een link die ook in het bericht staat. Wellicht een open deur, maar misschien ook niet, daarom zeggen we het liever een keer te vaak: Het openen van deze link en het invullen van inloggegevens van je bank geeft oplichters toegang tot al je gegevens. Niet doen dus. 

Ontvang je een phishing mail of bericht? Klik nooit op de link en geef geen wachtwoord of inlognaam. Banken adviseren om de nep-mails en valse sms-berichten die uit hun naam worden verstuurd aan hen door te sturen. Zo kunnen ze de fraudeurs beter opsporen.


Onze Ambassadeurs